Ventilationen stängdes av helt och hållet i ett av Victoriahems hus. En hyresgäst ringde jouren för att få hjälp med problemet. Detta ledde till en hel räcka av tjaffs och bråk med Victoriahem.

Victoriahem ville först inte skicka någon tekniker eftersom de sa att det “inte var akut”.

“Det är bara du som har ringt och då är det inte akut. Det måste vara 4 stycken som ringer minst”.

Hyresgästen knackade på hos grannarna och sju grannar ringde upp och anmälde samma sak. Hyresgästen ringde upp igen och sa att nu är det sju till som har ringt.  Då sa de följande:

Victoriahem: “Nej det är fortfarande bara du som har ringt”. 
Hyresgästen: “Men jag lyssnade på samtalen, jag vet att de har ringt”.
Victoriahem: “Nej det är bara du som har ringt”.

Det gick flera veckor utan att de fixade ventilationen och det var en mycket kvav och obehalig illaluktande luft i lägenheterna. En hyresgäst kontaktade regionchefen Daniel Matsson och skickade ett mail där han skrev att han kontaktat myndigheter och tagit fullmakt från grannar. Då plötsligt tog det fart och de skickade tekniker som löste problemet.

Efter ett tag kom en faktura på cirka 1200 kr och Victoriahem sa att hyresgästen hade ringt jouren “i onödan”. Han bestred fakturan och de sa att den blev “makulerad” och sedan skickade den en till! Då ringde han igen och då fick han svaret: “Oj det måste ha skett ett misstag!”.