En ung kvinna hyrde en lägenhet i Rinkeby via hemsidan Myplejs.se som samarbetar med hyresvärden VAME Gruppen AB. Vid utflytten så började hyresvärden att påstå att det var olika fel på lägenheten. Hyresgästen hade inte orsakat några skador men åtgärdade ändå gång på gång de påstådda felen hyresvärden blev aldrig nöjd. Företaget Myplejs och hyresvärden tycks ha satt i system att pressa hyresgäster att betala för att upprusta sina lägenheter.

Hyresvärden vägrar gång på gång att ta emot nycklarna

Den 31:e maj i år skulle hyresgästen lämna nycklarna och då sa en personal på VAME Gruppen AB att de inte ville ta emot nycklarna. De krävde istället hyresgästen skulle “slipa golvet och måla väggarna och byta bänkskivan”. Detta trots att hyresgästen inte hade orsakat skadorna. Av rädsla för att “få problem” så ordnade hon ändå med slipning av golvet, målning av väggar och tak och byte av bänksskiva och detta till höga kostnader.

Den 15:e juni kontaktades VAME Gruppen AB för att nycklarna skulle lämnas. VAME Gruppen AB skickade då en person (Nils) från Myplejs och hyresgästen och Nils gick då till lägenheten som kontrollerades. Nils visade lägenheten för VAME Gruppen AB via video och de vägrade återigen att ta emot nycklarna. VAME Gruppen AB sa att det var fel på “silikonen” på bänkskivan och att “golvets färg inte är samma”.

Hyresvärden hittar på nya fel och hyresgästen byter ut golvet i hela lägenheten

Den 30:e juni kontaktade hyresgästen VAME Gruppen AB men de gick inte att nå. Nils från Myplejs kom till slut för att hämta nycklarna. Han sa dock att han “inte kan ta nycklarna” eftersom “det inte är godkänt”. Nils sa att “hela golvet måste bytas ut”. Hyresgästen bytte då ut golvet i hela lägenheten och satte även för andra gången in en ny bänkskiva.

Vägrar ta emot nycklarna och skickar sedan fakturor med hänvisning till att hyresgästen haft kvar lägenheten

Den 15:e juli försökte hyresgästen igen att kontakta Nils och hyresvärden VAME Gruppen AB för att lämna nycklarna. De svarade inte och VAME Gruppen AB återkom först i mitten av augusti och tog nycklarna. VAME Gruppen AB hämtade ett företag som kontrollerade lägenheten och de sa då att nycklarna skulle lämnas till kontoret. Efter att hyresgästen hade lämnat nycklarna så skickade Myplejs fakturor för tiden som de vägrat ta emot nycklarna. Hyrorna för den tiden kräver de nu in via Kronfogden.

En varning till allmänheten

Hyresgästen vill varna andra för att ha kontakt med Myplejs och WAME Gruppen. Hon anser att de är jättefarliga för hyresgäster särskilt som de går på och försöker pressa pengar av hyresgäster som de tror inte vågar stå emot dem. Kontakten med företagen har blivit till en mycket dyr och lång huvudvärk för hyresgästen.

Här nedan är bilder som visar lägenheten när hyresgästen ville flytta ut i maj.