Skandiabanken har visat sig vara en riktigt farlig bank att ha kontakt med. Charles har alltid varit arbetsam och ärlig och aldrig haft “problem” med polisen. Han har betalat skatt och aldrig haft något att dölja. Trots detta hamnade han i en mardrömssituation tack vare den bank han anförtrott sina pengar.
Skandiabanken beslagtog helt plötsligt alla pengar
Den 27:e december 2022 befann sig Charles i Sollentuna centrum och skulle betala för ett köp i en butik med sitt bankkort som var utfärdat av Skandiabanken. Betalningen gick inte igenom och Charles tänkte att det kanske uppstått ett problem med hans kort . Han visste att han hade pengar på sitt konto och försökte logga in på banken. Han upptäckte då att hans mobila BankID inte fungerade längre.
Charles hade bokat en resa till Nairobi i Kenya den 2:a januari 2023 och biljetten var redan inköpt. Han tänkte att problemet med BankID säkert skulle vara löst innan han behövde betala hotellet m.m. före hemresan och reste iväg. Efter några i Nairobi fick han information från sin fru att Skandiabanken skickat ett brev med frågor till honom angående transaktioner till och från hans konton i Skandiabanken.
Frågorna behövde besvaras eftersom Skandiabanken skulle utreda om han tvättade pengar eller finansierade terrorism ( Lag 2017:630). Charles hoppades att om han besvarade frågorna snabbt skulle tillgången till hans konto vara säkrad. För att snabbt få en lösning på problemet skickade Charles svar på frågorna i ett brev från Nairobi via DHL till Skandiabanken.
Skandiabanken strandsätter Charles i Kenya
Dagarna gick och dagen för hemresan närmade sig. Problemet hade inte löst sig så Charles kontaktade svenska ambassaden i Nairobi för att få hjälp. Svenska ambassaden ringde upp Skandiabanken i Sverige och förklarade vilka problem som uppkommit genom att banken agerat som de gjort och bad dem att lösa situationen. Skandiabankens personal lyssnade inte till detta och hjälpte heller inte till att lösa problemet.
Bluffen: “Vi betalar ut pengarna om du öppnar konto i annan bank”
Charles hade vänner i Sverige som slutligen hjälpte honom med pengar så att han kunde betala de skulder han fått i Nairobi och med pengar till biljetten så att han kunde komma hem till sin familj i Sverige igen. Skandiabanken fortsatte att vägra att ge Charles både tillgång till BankID och tillgång till sina konton. Banken uppmanade honom att öppna konto och skaffa BankID i någon annan bank. Om Charles ordnade detta skulle Skandiabanken betala ut hans pengar till den nya banken.
Efter att ha gått till en annan bank som öppnade konto till honom, ville Charles även skriva avtal om BankID. Banken nekade honom BankID trots att de öppnat konto i hans namn. Han gick till flera banker och försökte få konto och BankID men han fick alltid samma svar. Han fick inte BankID någonstans. Skandiabanken betalade inte heller ut pengarna som de hade lovat och de som skötte ärendet vägrade konsekvent att svara på frågor.
Betalade ut innestående pengar när de fick en stämning på halsen
Charles skickade med hjälp av ett ombud en stämningsansökan till tingsrätten och krävde att Skandiabanken skulle betala ut pengarna vilket banken gjorde den 21:a april, dvs. efter cirka 4 månader. I 4 månader hade banken “utrett” Charles och låtit honom och hans familj vara helt utan pengar. Familjen hade under tiden blivit av med lägenheten eftersom Charles inte kunde betala hyran.
Charles tog, för första gången i sitt liv, kontakt med socialtjänsten. Socialtjänsten hjälpte inte till utan hänvisade honom till Skandiabanken. Skandiabanken, som är den bank som från början förstört hans ekonomi och stulit hans trygghet och förstört hans inkomstmöjligheter skulle han alltså vända sig till enligt “socialen”.
Skandiabanken har spärrat Charles i alla banker i Sverige via en hemlig spärrlista
Charles ombud kontaktade Skandiabanken och försökte lösa frågan om BankID-spärren. Det framkom i kontakt med Skandiabanken att det finns en “hemlig” spärrlista som alla banker har tillgång till. De namn som finns på listan hindras från att få BankID hos någon bank alls. Skandiabanken har alltså ,utan att Charles blivit dömd i någon domstol för något som helst brott, ordnat så att han blev blockerad från att få BankID i alla banker i Sverige.
Charles har under snart ett år inte haft tillgång till BankID. Han har inte kunnat arbeta som undersköterska eftersom arbetet kräver att man ska kunna logga in i olika system med hjälp av BankID. Charles har heller inte kunnat hitta något annat arbete då de flesta arbeten kräver att man vid olika tillfällen ska kunna identifiera sig med BankID.
Charles står utan arbete och utan chans att betala sina räkningar och försörja sin lilla son och fru. Det blir svårare och svårare att låna ihop till hyra och mat för varje månad som går.
Dömd och straffad i Skandiabankens utomrättsliga process
Charles upplever att han blivit dömd och hårt straffad av banken i en utomrättslig process. Han frågar sig om det verkligen är lagligt att sprida påståenden om att han är misstänkt brottsling till andra banker via den hemliga listan.
“Skandiabanken tar sig rätten att döma och straffa oskyldiga människor utan att ta det till domstol. Vad ger dem rätten att agera så här? Skandiabanken tar sig rätten att agera mot kunder utan att ha lagstöd för det, de gör sig skyldiga till maktmissbruk av värsta sort och det värsta av allt är att de tar sig rätten att förstöra ärliga människors liv.”
Det enda krav Charles har mot banken är att de ska ta bort honom från sprärrlistan så att han kan arbeta igen. Banken har svarat att de inte tänker ta bort spärren. Charles har inte gett utan kommer att fortsätta kampen mot banken tills frågan blir löst. Charles anser att det viktgt att alla förstår hur farligt det är att ha kontakt med Skandiabanken och arbetar nu för att varna alla Skandiabankens kunder och uppmanar dem att byta bank.
Skriv en kommentar!