Ort till Orts styrelse har utsett en hyresgästombudsman (HO) med uppgift att stötta medlemmarna i deras kontakt med hyresvärdarna, särskilt när det gäller felanmälningar.
Hyresgästombudsmannens uppgifter: Hyresgästombudsmannen tar emot felanmälningar gällande den egna lägenheten, utemiljön och gemensamma utrymmen. Det kan ibland kännas jobbigt att ta kontakt med en hyresvärd som inte lyssnar eller åtgärdar problem, särskilt under vintermånaderna när värmen kan vara ett problem och hyresvärdarna ofta ignorerar klagomålen.
Anonymitet är tillåten vid felanmälningar, men för problem som rör den egna lägenheten krävs lägenhetsnummer och adress.
Hur går det till? För att anmäla ett problem kontaktar du hyresgästombudsmannen och beskriver ditt ärende. En blankett fylls i och lämnas till hyresvärden tillsammans med ett krav på åtgärder. Hyresvärden får en viss tid på sig att åtgärda felet. Blanketten lämnas personligen av HO på hyresvärdens kontor.
Vad händer om hyresvärden inte åtgärdar felet? Ibland är hyresvärdar ovilliga att åtgärda problem och behöver en påminnelse för att sätta igång och arbete. Ort till Ort bedömer från fall till fall hur det är lämpligt att agera, och om du vill vara med i processen och följa upp ditt ärende är du välkommen att delta.
Kontaktinformation: Om du har ett ärende eller vill ha hjälp kan du kontakta hyresgästombudsmannen Marit Andersson på telefonnummer 073-9492217. Du kan även besöka oss på Folkets Husby på tisdagar mellan kl. 17.00–19.00.
Skriv en kommentar!