Den här berättelsen ger en dyster bild av arbetsförhållandena på Nobina och liknar många andra rapporter om dåliga arbetsmiljöer och otrygghet i transportbranschen. Vi har bland annat pratat med Peter som beskriver hur arbetsmiljön försämrats under många år, och han pekar på flera allvarliga problem som påverkar både de anställda och deras säkerhet på jobbet. 

 Här är några centrala punkter som Peter m.fl. lyfter fram:
1. Övertid och långa arbetspass:
 Peter beskriver hur bussförarna arbetar extremt långa pass, ibland upp till 14 timmar, utan tillräcklig återhämtningstid. Kort om tid mellan passen gör att de anställda inte hinner vila eller återhämta sig ordentligt eller ens gå på toaletten, vilket leder till trötthet och koncentrationsproblem – en allvarlig säkerhetsrisk.
2. Dåligt planerade scheman:
De korta raster som finns mellan passen är ofta orealistiska, och den faktiska arbetstiden överensstämmer inte med vad som är schemalagt. Bussförarna har inte ens tid att ta sina raster på grund av försenade turer, vilket gör att arbetsdagarna blir ännu mer påfrestande.
3. Dålig arbetsmiljö och föråldrad utrustning:
 Bussarna är inte tillräckligt underhållna, och brist på AC och  värme gör arbetsförhållandena oacceptabla, särskilt under varm eller kall väderlek. Det är inte bara en fråga om bekvämlighet, utan om att kunna utföra jobbet under rimliga och säkra förhållanden.
4.
Otrygg arbetsmiljö och hög personalomsättning:
 Peter vittnar om hög personalomsättning, där många förare inte orkar stanna länge på jobbet. Detta skapar en osäker arbetsmiljö och gör det svårt för nya att hinna lära sig ordentligt. Företaget ger inte tillräckligt stöd för att hålla kvar personalen eller för att skapa en mer stabil och långsiktig arbetsstyrka.
5. Ledningens brist på stöd och respekt:
 Peter upplever att ledningen är ointresserad av att förbättra arbetsförhållandena och har en respektlös attityd mot personalen. När han klagat på arbetsförhållandena och säkerhetsproblemen, har han istället blivit uppmanad att byta jobb om han inte är nöjd. Detta skapar en känsla av att de anställda inte tas på allvar eller ges möjlighet att förbättra sin situation.
6. Bristande stöd vid incidenter:
 En annan allvarlig aspekt är hur företaget hanterar incidenter med passagerare. Bussförarna får inte något stöd från arbetsköpare vid problem med passagerare och får själva stå för kostnader om de behöver juridisk hjälp. Det är ett stort problem om de anställda inte kan känna sig trygga och få det stöd de behöver vid händelser som sker på  arbetstid.
7. Frustration över ledningens attityd:
 Peter nämner en specifik chef vid namn Therese, som han upplever som otrevlig och respektlös. Denna attityd hos ledningen verkar vara ett genomgående problem och bidrar till den negativa arbetsmiljön. Denna chefs namn har tidigare kommit upp i samtal med andra arbetare från Nobina.

Det är tydligt att Peter och många av hans kollegor känner sig utnyttjade av sin arbetsgivare, vilket också kan förklara den stora personalomsättningen och den låga moralen.
Det är också värt att notera att Kommunal, som Peter var medlem i, inte har agerat för att stötta arbetarna utan snarare stod på Nobinas sida.
Om inte abetarna sätter hårdare press på arbetsköparna kommer situationen för de arbetarna troligen förvärras ytterligare.
Husbyarbetarcentrum HAC är nu engagerade i kampen att göra Nobina bättre för arbetarna.