Mansur har varit busschaufför på Nobina i flera år och har sett en mörk sida av företaget. Med en personalstyrka på 13 000 anställda är Nobina en stor aktör inom kollektivtrafiken, men för många av deras anställda har arbetsvillkoren blivit ett allt större problem.

Trots att kollektivtrafik är en viktig samhällsfunktion, visar recensioner på olika forum en enhetlig bild av missnöje: dåliga löner, delade turer, en svag ledning och trasiga bussar. Det mest frustrerande för många anställda, inklusive Mansur, är hur arbetspassen är utformade.

Hans dagar började på depån i Kallhäll eller Kungsängen, men de slutade sällan på samma plats. Med omklädningsrum och klädskåp enbart i depån tvingades han ofta att ta sig tillbaka dit på sin obetalda fritid, vilket ledde till en känsla av att han arbetade mer än han blev kompenserad för.– “Tidigare var det så att vi började och slutade på samma plats,” berättar Mansur. “När det ändrades och vi protesterade, lyssnade ingen.”

Arbetsmiljön har blivit en stor fråga för Mansur, som under sin tid på Nobina har klagat på brister i säkerhet och arbetsvillkor. När han en gång tog upp problematiken under en personalgrillfest fick han direkt känslan av att cheferna såg honom som ett hot. En av dem, Therese, som nu är en av de högre cheferna, sa att han skulle skärpa sig. ++Denna episod ledde till att Mansur kände sig övervakad och misstänkte att företaget ville hitta skäl för att avskeda honom.

I september 2024 stängdes Mansur av i en månad utan lön efter att någon påstått att han pratat i telefon under körning. I verkligheten hade han bara stängt av mobilen då ringsignalen var störande. Två dagar efter avstängningen meddelades han att han fått sparken. I ett möte med Nobinas ledning, där även Husbyarbetarcentrum deltog, kände Mansur att hans tidigare insatser för företaget, som att rädda en buss från att brinna, inte togs i beaktande.

– “Jag tror Therese har ett horn i sidan till mig,” säger Mansur. “Hela situationen känns som en hämnd.”

Mansurs berättelse är långt ifrån unik. Många av hans kollegor är missnöjda med arbetsförhållandena men vågar inte klaga av rädsla för att mista sina jobb. Det är en skrämmande situation som kan få allvarliga konsekvenser för både arbetstagarna och kollektivtrafiken i stort.

Husbyarbetarcentrum har nu tagit ställning i kampen för Mansur och andra anställdas rättigheter. Deras engagemang kan bli en faktor för förändring och en förbättrad arbetsmiljö på Nobina. Mahdi, en annan busschaufför med liknande erfarenheter, står näst i tur för att berätta sin historia. Deras röster behövs för att belysa problemen och skapa ett tryck för förbättringar inom företaget för arbetstagarna.