Varje vecka dyker det upp i telefonen: en ny “bedömning” av ditt barn. Du blir stressad och stressen förs senare vidare till barnet, som inte har nått upp till skolans allt högre krav. Lärarna, som har hög utbildning, har sällan någon förståelse för den situation som arbetarbarnen ofta befinner sig i. För lärarna är det självklart att barnen hela tiden måste “bedömas” och värderas. Det är deras heliga rätt (jmf husförhör) att ständigt värdera barnen utifrån sina höga hästar.

Den viktigaste frågan för samhället och barnen själva — att vara en omtänksam människa — värderas självklart inte. I stället skolas barnen in i att tävla med varandra och blir därigenom fulla av avundsjuka mot sina kamrater.

Flera rapporter tyder på att psykisk ohälsa bland barn och unga ökar, med symtom som oro, nedstämdhet och sömnproblem, särskilt bland flickor och lågpresterande elever. Detta kopplas bland annat till ökad stress i skolan.

Skolan i det nuvarande samhället, där den rådande ideologin säger att “mest pengar vinner”, är en rutten och farlig värld som värdesätter fel saker. Den outtalade tanken med systemet är att fostra lydiga arbetare som ska sälja sin arbetskraft billigt. Barnens allt sämre resultat, på grund av privatiseringarna m.m., ska ”åtgärdas” med ökat förtryck och kontroll genom fler betyg, fler läxor, nationella prov samt “insatser” av polis och socialtjänst.

Vi som står på arbetarklassens sida måste säga nej till allt detta.

  • Nej till läxor: barnen ska inte behöva ta hem arbetet.

  • Nej till graderade betyg: godkänt eller inte godkänt räcker.

  • Nej till polis och socialtjänst i skolan som maktdemonstration mot föräldrarna; skolan ska samtala med föräldrarna i första hand och inte fungera som en angiverimaskin.

  • Nej till nationella prov: barnens kunskaper kan testas muntligt i en lugn miljö där föräldrarna närvarar.

  • Ja till att värdera omtänksamhet i första hand: det kommer att bidra till att barnen mår bra och orkar med skolan.

Skrivet av pseudonymen “Skolkritikern”, 2025-10-17.